- 26 noiembrie, 2019
Fie că va încadraţi compania în domeniul „artei culinare” sau în „industria alimentară”, când vine vorba de reţete, lucrurile sunt privite cu maximă seriozitate. De ce?
Pentru că o variaţie în cantitatea ingredientelor, schimbarea timpilor sau a temperaturilor de lucru are un efect imediat, posibil dezastruos, asupra rezultatului final. Desigur, mai sunt şi accidente fericite. Dar, probabil fiecare dintre dvs. ştie, din proprie şi dureroasă experienţă, că nerespectarea reţetei costă.
La fel e şi cu standardele ISO, doar că, atât caracterul abstract al domeniului cât şi regretabila superficialitate cu care uneori sunt privite acestea (de către beneficiari, consultanţi, auditori, piaţa în general) fac mai dificilă corelaţia standarde – performanţă.
Cel mai cunoscut standard ISO este 9001, standardul pentru managementul calităţii, porneşte de la întrebările: „ce cerinţe au clienţii privind produsele şi serviciile noastre”şi „cum să facem astfel încat să îndeplinim, de fiecare dată, aşteptările clienţilor?”.
De la acest obiectiv – satisfacerea cerinţelor clienţilor în mod constant – decurg obiective pentru fiecare departament al companiei, reguli şi proceduri pentru cele mai importante (dacă nu toate) procesele din firmă. Pentru că fiecare companie e unică, este necesar un efort de personalizare a acestor reguli şi proceduri, din partea celor care cunosc cel mai bine compania şi direcţia în care îşi propun să o dezvolte. Modelele, chiar din acelaşi domeniu de activitate, sunt valabile doar parţial.
Un mod de lucru organizat, bazat pe nişte principii de management sănătoase, aşa cum propune ISO 9001, este benefic pentru orice tip de companie şi în special pentru cele tinere. Conform studiilor în domeniu, jumătate din business-uri eşuează în primii 5 ani de viaţă.
Ştiind că aproximativ 50% dintre antreprenorii de start-up-uri declară ca definirea şi optimizarea modelului de afaceri sunt pe ultimele locuri în lista lor de investiţii financiare, (fapt confirmat de un sondaj realizat de Ernst & Young în 2016), devine imperativă, după părerea noastră, implementarea ISO 9001.
Mulţi antreprenori cu care discutăm se plâng că se simt „legaţi” de companie, că este necesară prezenţa lor în multe activităţi, pentru a debloca situaţii şi a lua decizii corecte. Pe de o parte, o cauza a problemei e legată de forţa de muncă (oameni bine pregătiţi, disponibili etc. sunt greu de găsit şi de păstrat, fluctuaţia personalului este mare), ceea ce înseamnă că trebuie să fie lângă ei cineva care „ştie mersul lucrurilor”. Există o alternativă, mult mai accesibilă: procedura. Dacă toate operaţiile pe care trebuie să le faca un brutar, de exemplu, sau un responsabil de aprovizionare, sau un şef parc logistic sunt explicate logic, pas cu pas, în scris şi se pune accent pe însuşirea acestora de către noii angajaţi, atunci intervenţia managerului este necesară doar în situaţii excepţionale.
Afacerile evoluează, piaţa şi cerinţele clienţilor se schimbă. Ca urmare, e necesară actualizarea periodică a sistemului de management al calităţii şi corelarea acestuia cu noile obiective şi viziunea companiei.
Un alt mare test sau punct de inflexiune în viaţa unei companii este atunci când o firmă antreprenorială se dezvoltă (pe modelul de implicare totală a fondatorului) şi ar putea face un salt către o categorie de mărime superioară. Însă, în acel nou context, modelul vechi de a conduce afacerea nu mai este posibil, depăşind resursele pe care le poate aloca o singură persoană. Din nou, răspunsul este procedura, însă cu un grad de complexitate mai ridicat, fiind vorba de accent mai mare pe procesele de management.
Este exact ca la realizarea unui tort: etapa cea mai aşteptată, cea mai gratificantă este ornarea dar până acolo sunt multe ore de muncă … de la curăţenie, aprovizionare, ş.a.m.d, etape pe care clientul final nu le vede, dar fară de care nu se poate ajunge la rezultatul aşteptat.
Domeniul alimentar este unul sensibil, pentru că poate afecta direct sănătatea oamenilor (de exemplu, ştirile despre retragerea unui produs de pe piaţă sau o toxiinfectie alimentară sunt preluate imediat de toată presa, chiar atunci când sunt la stadiul de simple bănuieli, putând compromite şi chiar falimenta o companie) şi implicit, domeniul este reglementat de o mulţime de instituţii ale statului. La aceasta se adaugă o componentă emoţională – dată de plăcerea fiziologică de a mânca dar şi de atributele gen „gustul copilăriei”, „familie”, „tradiţie”, „ca odinoară”, folosite în publicitate. Pe aceste considerente, recomandăm agenţilor economici din domeniul alimentar să implementeze şi ISO 22000 / HACCP 2018 – siguranța alimentelor .
Standardul ISO 22000:2018 se aplică tuturor societăţilor din domeniul alimentar, indiferent de mărimea și complexitatea lor şi cuprinde principiile HACCP și cerintele referitoare la siguranța întregului lanț alimentar: de la nivelul intern al organizației, la relația cu furnizorii și clienții, condiții de depozitare, accesul la informațiile referitoare la produsele/serviciile alimentare furnizate, dezvoltarea de noi produse/servicii alimentare.
Cele mai importante avantaje oferite de certificarea ISO 22000/HACCP sunt:
- Asigurarea calităţii igienice a produselor (siguranţa alimentului)
- Prelungirea duratei de valabilitate a produselor
- Reducerea rebuturilor şi a reclamaţiilor clienţilor
- Fidelizarea clienţilor şi a salariaţilor din companie
- Îmbunătăţirea imaginii şi a credibilităţii companiei pe piață
- Obținerea unui avantaj competitiv
- Creşte posibilităţile de intrare pe noi pieţe de desfacere
- Garantează respectarea cerințelor legale în vigoare
Obţinerea certificării ISO 22000/HACCP demonstrează clienţilor faptul că organizația are implementate tehnicile şi condiţiile necesare pentru o siguranţă completă a alimentului.
URS Certificări
URS CERTIFICĂRI reprezintă în România, de 12 ani, grupul United Registrar of Systems Ltd. cu sediul în Marea Britanie şi birouri în 50 de țări, unul dintre cele mai mari organisme de certificare la nivel mondial.
În aceasta calitate, compania noastră a desfăşurat peste 33 000 de audituri de certificare sisteme de management (ISO 9001:2015 – managementul calităţii, ISO 14001:2015 – managementul mediului, ISO 45001:2018 – managementul securităţii ocupaţionale, ISO 22000 / HACCP 2018 – siguranța alimentelor etc) şi peste 500 de expertizări tehnice.
URS Certificari este onorat de încrederea acordată de peste 3500 de clienţi, printre care: Metrorex S.A., Agrana România, Dedeman, Ortoprofil, Mol România, Electrogrup, Agrosel, Arabesque, Bioeel, La Casa, Transgaz, Huawei, Moldcell, Europlast Romania etc.
Complementar, URS CERTIFICĂRI furnizează cursuri de calificare autorizate (peste 5000 de persoane calificate în meserii precum specialist sistem calitate, auditor de mediu, fochist, stivuitorist, macaragiu etc) şi distribuie un sistem inovativ de monitorizare a satisfacției clienților – URS Insights.