Acest site folosește cookie-uri. Navigând în continuare vă exprimați acordul pentru folosirea cookie-urilor. Pentru a multe detalii despre cookie-uri dați click aici.
ÎNCHIDE

Cele 5 elemente ale unui sistem de management autonom

 

Probabil te întrebi la ce mă refer când spun sistem de management autonom, având în vedere că nu este un concept întâlnit în literatura de management. Totuși, l-am preferat, asta după ce mi-au trecut prin minte și alți termeni, cum ar fi independent, sau funcțional.

 

Ai avut vreodată senzația că dacă nu te-ai implica zi de zi la maxim în activitatea ta lucrurile s-ar duce de râpă? Că tu trebuie să te gândești la tot, iar ceilalți așteaptă asta de la tine și li se pare normal să fie așa? Ți s-a spus (sau sugerat) că ești paranoic  deși ție ți se pare că ești perfect normal și știi că nu-ți permiți să fii altfel (pentru că s-ar duce Firma de râpă).  Dacă ai răspuns cu da la cel puțin una dintre aceste întrebări, continuă articolul, s-ar putea să te ajute. Dacă ai răspuns cu nu la toate întrebările, 99% șanse să nu lucrezi în management și 1% șanse să fi unul dintre managerii excelenți ai zilelor noastre, caz în care te felicit și aș aprecia în mod deosebit feedback-ul tău pe această temă.

 

Un sistem de management autonom îți permite să pleci în concediu două săptămâni pe lună și să stai LINIȘTIT că lucrurile merg cel puțin la fel de bine ca și cum ai fi prezent în Firmă. Probabil că cei mai mulți dintre noi n-ar face-o oricum, dar ar fi frumos să știm că se poate, nu? Scopul principal nu este să pleci în concediu două săptămâni în fiecare lună ci să ai un sistem de management care să-ți permită să faci asta.

 

Acesta este un subiect care îmi dă de gândit și făcut de câțiva ani încoace, care inițial părea ceva utopic dar care, pe zi ce trece, sunt tot mai convins că se poate realiza. Iată care sunt elementele pe care le consider cele mai importante pentru a avea un sistem de management autonom:

 

1. OBIECTIVE  – Unii le numesc targete, oricum, se referă la rezultatul așteptat să fie obținut de Firmă, departament, proces sau persoană. Este de dorit să existe obiective stabilite la toate nivelele în Firmă, începând cu obiective strategice, tactice și ajungând până la obiective individuale, pe persoană. Părerea mea este că cele mai importante sunt obiectivele individuale: spuneți-i fiecărui om, concret (SMART) la ce vă așteptați de la el, pentru luna în curs, în termen de rezultate. E destul de ușor de setat obiective pentru oamenii de vânzări și mai greu pentru restul personalului, oricum, dacă îi implici și pe ei în acest proces vei avea surprize plăcute. Și, atenție, nu stabilirea obiectivelor este cu adevărat dificilă ci extragerea indicatorilor de performanță relevanți pentru succesul organizației, procesului sau omului care lucrează pe un anumit post. Și, da, am auzit și eu asta “Cu sau fără targete, noi oricum dăm totul zi de zi”. Nu cred.

 

2. PROCEDURI DE LUCRU – Stabiliți în scris CINE, CE trebuie să facă, CÂND și CUM ca să vă asigurați că de fiecare dată se respectă modul de lucru corect, care conduce la satisfacția clienților, a angajaților și la profitabilitatea așteptată. Aceste lucruri ți le dorești în primul rând, nu? Sau sunt altele mai importante? Iți recomand câteva lucruri legate de procedurile interne:

  • Fă-le simple, ușor de înțeles și modificat. Ai văzut vreodată proceduri de 10 pagini pline de text? Sunt sigur că erau într-un biblioraft pe care stătea praful. Nu-ți pierde timpul cu așa ceva când sunt disponibile modalități mult mai eficace de documentare a proceselor, de exemplu sub forma de flowchart. Este job-ul tău să te asiguri că procedurile sunt într-un format suficient de atractiv încât să fie cel puțin citite de angajați, să nu mai zic modificate când e cazul. Și va fi cazul destul de des, altfel acele proceduri vor fi privite ca fiind niște documente lipsite de viață, care nu reflectă modul de lucru real, așteptat în Firmă.
  • Prezintă-le personal angajaților care vrei să le respecte. Parcurge-le pas cu pas de față cu colegii tăi și asigură-i că introducerea procedurilor nu vă va aduce decât avantaje: lumea știe ce trebuie să facă iar dacă apare o problemă se poate identifica responsabilul. De asemenea, asigură-te că procedurile sunt ușor accesibile ulterior instruirii (de preferință, online).

3. SATISFACȚIA CLIENȚILOR – Pune la punct un proces prin care să afli cât de (ne)mulțumiți sunt clienții tăi și urmărește asta în mod constant (recomand instrumente online, gen Survey Monkey sau similar). Asigură-te că responsabilul de proces nu este afectat de rezultatele evaluării și că acestea sunt aduse la cunoștința întregii Firme. Fă ca toată lumea să câștige când nivelul satisfacției clienților crește. E un motiv de sărbătoare și o confirmare că lucrurile sunt pe calea cea bună, cel puțin din punct de vedere al calității produselor și serviciilor.

 

4. COMUNICAREA INTERNĂ – Asigură-te că există canale suficiente de comunicare internă, care funcționează și în lipsa ta (mai ales atunci). Oamenii au nevoie să împărtășească succesele și frustrările profesionale, iar lipsa unei modalități de comunicare nu ajută. Cele mai bune vor fi întotdeauna întâlnirile față în față (de asta nu vei sta 4 săptămâni/lună în concediu), dar în ziua de azi funcționează excelent și sistemele de comunicare online, gen WhatsUp sau Chatter (Salesforce).

 

5. PROFITABILITATEA – Pune la punct un proces de raportare prin care să știi exact câți bani câștigă sau pierde Firma în fiecare lună. Concentrează-te pe sumele efectiv intrate/ieșite și nu pe cele facturate. Am pus profitabilitatea pe locul 5 nu pentru că o consider mai puțin importantă, dimpotrivă, maximizarea ei ar trebui să fie obiectivul principal al oricărei firme.

 

Știu, toate astea arată frumos în teorie, dar necesită timp și liniște ca să fie gândite și implementate. Cum să faci asta când sună telefonul non-stop cu probleme urgente, care așteaptă soluții? La întrebarea asta doar tu ai răspunsul și îl vei găsi mai repede sau mai târziu, în funcție de cât de tare te deranjează că sună telefonul.

 

Lista ta de priorități arată la fel?

 

Scris de Calin Sarchiz 

Înapoi la blog

Contact Rapid


Verificare Certificat

SAU

Ultimele știri

24 Octombrie 2017

ANVERGO alege serviciile oferite de URS România Mai mult

18 Octombrie 2017

Cursuri URS România - Octombrie 2017 Mai mult

09 Octombrie 2017

Clienții apreciază competența și profesionalismul echipei URS România Mai mult

pentru a continua trebuie să fiți de acord cu Termenii și condițiile site-ului.
Pentru dezabonare dați click aici.
Pentru dezabobare vă rugăm să introduceți numele și adresa de email.
x

Atenție!

Error text